Ezeknek a cikkeknek – hasonlóan a
Célokban megfogalmazott elvekhez – nem célja a homeopátia népszerűsítése, felmagasztalása, vagy az akadémiai
orvoslásba vetett hit aláásása. Személy szerint nem hiszek egy ’mindent vivő
gyógymódban’, ugyanakkor azt gondolom, hogy minden embert a számára és a betegségének megfelelő módszerrel illik
kezelni (túl azon, hogy a gyógyításra és a ne árts elvre esküdtünk fel
mindannyian). Ebbe a sorba mindenképpen beletartozik a homeopátia is.
Számos cikk jelent már meg azzal
a céllal, hogy bebizonyítsa, hogy miért nem működik a homeopátia. Feltehetően
azóta jelennek meg ilyen jellegű írások, amióta Samuel Hahnemann megírta és
kiadta az Organon című könyvét (1810). Hogy miért gondolom, hogy ilyen régóta táplálnak
ellenérzést a homeopátia iránt? Érdemes
elolvasni az Organon 6. kiadásának 1. paragrafusát.
Szemlevény az 1. §-ból:
(Samuel Hahnemann – Organon, 6. kiadás, Magyar Homeopata Orvosi Egyesület
2005, 54. oldal. 1. §.)
Számos írás ártatlan ’szerintem, azért nem működik, mert nekem
nem teszik’ hangnemet üt meg, számos cikk ennél durvábban fogalmaz. De egyet sem olvastam még, ami tudományos módszerekkel tudta volna megmagyarázni, hogy miért
nem működik; ha tényleg nem működik. Persze megértem az idősebb orvos kollégákat is, akik 1950 és 1990 között
végezték el valamelyik orvosi egyetemet, hiszen ők semmit nem hallhattak a
homeopátiáról, legfeljebb csak nagy titokban. Furcsa lehet számukra (30-40-50
év praxis után), hogy van egy olyan gyógymód, ami arcpirítóan sokat ígér;
amivel jobban, gyorsabban, eredményesebben lehet ’dolgozni’. Megértem az ehhez
kapcsolható összes ellenérzést, félelmet, aggodalmat, megingást és adott
esetben csalódottságot. Számomra is nehéz érzés szembesülni azzal, hogy
egyfelől a szavam szentnek és megkérdőjelezhetetlennek kell, hogy számítsanak,
és ha valakinek, akkor nekem kell tudni a tutit (legalább is ezt várják, várták
el az orvostól), másfelől vannak olyan
dolgok melyben kezdő vagyok. ’Sajnos’ ezek a helyzetek egy életen át
elkísérnek bennünket. „Jó pap is holtig tanul” – tartja a mondás.
A ’tudományos’ ellenvetések a placebo elvet, ’nincs benne hatóanyag’-ot és az evidence based medicine-t (bizonyítékokon alapuló orvoslás) hozza
fel érvnek; legtöbb írásban pedig csak annyi tudományosság volt, hogy orvos
doktori, professzori, biológusi PhD fokozattal rendelkező személy írásának
tulajdonítják.
Pedig sokkal tisztességesebb lenne bevallani: „Fogalmam sincs, hogy
miért (de) működik.”
A legtöbb cikk hitvitává kezdi alacsonyítani a homeopátia
kedvelőinek és elutasítóinak a szócsatározásait. Ettől jómagam messzemenőkig tartózkodni szeretnék. Az allopátia és
homeopátia együtt még hatékonyabb tud lenni. Kezet kéne végre fogniuk.
Kicsit olyan, mint Edison és
Tesla vitája: most akkor lehet-e, szabad-e, veszélyes-e nagyfrekvenciájú
váltóáramot használnia a lakosságnak, vagy maradjunk az egyenáramnál.
Ma már
vicces kettejük harca.
Szeretnénk
ezekben az írásokban rávezetni az olvasót, hogy semmi különös, vagy misztikus
elvet nem kell keresni a homeopátia mögött; hogy megvannak azok a fizikai, biokémiai, információelméleti
magyarázatok, törvények, amivel alátámasztható, hogy:
- egy megfelelően választott szer tényleg működik.
- működése mögött nem csak placebo hatás áll.
- miért nem szabad csodálkozni, hogy egy D23 vagy C12 potenciálnál jobban kihígított készítményben miért nem lehet az anyagi részt megmérni.
Mielőtt azonban a túlzott tudományba belemennénk, nézzünk egyszerű történeti,
történelmi tényeket:
- Tőlünk nyugatra (Ausztria, Németország) számos egészségügyi biztosító kötelezi a biztosítottat, hogy előbb homeopata orvoshoz, vagy tradícionális kínai akupunktőrhöz kell, hogy forduljon egészségügyi panaszával, különben nem fedezi az egészségügyi ellátást.
- Tőlünk keletre (Oroszország) az Orosz Orvosi Akadémián Ajurvéda és Hagyományos Kínai Medicina mellett számos máshol kiegészítő (komplementer) medicinának számító ágat oktatnak hivatalosan a tanagyag részeként, nem csak tessék-lássék óraszámban. Magyarországra a homeopátia legutolsó tiltásának feloldása után (1990-es évek elején Dr. Zajta Erik gyógyszerész kezdeményezésére[1]) orosz (és más nemzethez tartozó) homeopaták érkeztek, hogy magyar szakembereket képezzenek.
- Magyarországon 1820-as évektől számos homeopátiás közkórház működött, ahol a rászorulókat kizárólag a homeopátia segítségével gyógyították. Jelen ’tudományos’ felfogás szerint az előbbi mondat így hangzik: ’Magyarországon 1820-as évektől számos homeopátiás közkórház működött, ahol a rászorulókat kizárólag megátalkodott kuruzslók kezelték, a vakszerencsében bízva.’ Ezt persze senki nem gondolhatja. Ilyen kórházak voltak Budapesten a Bethesda Kórház, az Erzsébet Kórház, a Gyöngyösi Kórház. A budapesti Rókus Kórházban homeopátiás osztály működött.
- A Batthyány-kormány ideje alatt az orvosi egyetemnek kettő homeopátiás tanszéke is volt. Persze a forradalom leverése után, a ’sógorok’ ellenezték a módszert. Jelenleg náluk kötelezően választható kezelési módszer. (Lásd 1. pont.)
- Az utolsó tiltás a második világháború (1949) után következett be, amikor is az orosz hatalommal szemben álló módszernek nyilvánították (fasiszta ideológia által támogatott gyógymód[2]). Persze, hogy többek között orosz homeopata orvosok érkeztek Magyarországra tanítani a tudományt 1990 után. Ennek a tiltásnak köszönhetően felnőtt több olyan orvosnemzedék, aki azt sem tudta, hogy mi fán terem a homeopátia.
- [3]223 kolerásból 215-öt, Dr. Baudis Antal 1132-ből 989-et, Dr. Mayer főorvos 165-ből 160 beteget gyógyított meg. Több feljegyzést összevetve a homeopátia hatékonysága 92% fölött volt, míg az allopatáknál 2/3-os volt a halálozási arány! Milyen furcsa az ember, hiszen ezen sikerek csak a szakmai féltékenységhez kiéleződéséhez vezettek az allopaták és homeopaták között. Ma már tudjuk, hogy azoknál a személyeknél, akiknél a genetikai állományban jelen van egy bizonyos génvariáns, ellenállóbak a kolera kórokozójával szemben. Csak erre fogni a homeopaták sikereit olyan lenne, mintha azt mondanánk, hogy Baudis doktor, Bakody Főorvos Úr, és még sokan mások nem is orvosok, hanem látók voltak, akik ’kiválogatták’ aljas módon azokat a pácienseiket, akik ezzel a genetikai variánssal rendelkeznek, csak azért, hogy az amúgy semmit nem érő homeopátiának szerezzenek alapot. Ez azért elég vicces lenne.
- Számos magyar, és külföldi híres orvos használta, művelte a homeopátia tudományát. Köztük voltak régi, neves orvos-dinasztia családok is. Pl. Haussmann Ferenc, Schimert Gusztáv (Szentágothai János édesapja), Szontagh Ábrahám, Bugát Pál.
- Számos magyar, és külföldi híres ember kezeltette magát homeopátiával. A teljesség igénye nélkül: Kossuth Lajos, Batthyány, Széchenyi István, Brunszvik, Festetics, Eszterházy, Viczay, Károlyi, Széchenyi, Wesselényi, Zichy család, II. János Pál pápa, Madonna és még sokan mások. Azt gondolom, hogy politikai és felső körökben a helyzet azon a téren nem sokat változott, mintsem hogy kuruzslók, vagy szemfényvesztők kezelhettek volna egy Batthyányt, egy Kossuthot, vagy akár II. János Pál pápát.
- Hahnemann olyan korban élt 88 évet (1755-1843), amikor az átlag életkor 40-50 év körül mozgott. Lehet, hogy csak szerencséje volt. Csak furcsa, hogy pont a szelíd gyógymódot leíró és alkalmazó embernél történt mindez.
- A világon hihetetlen mértékben elterjedt a homeopátia. Irodalma félelmetes mérteket kezd ölteni. Indiában a szegények gyógymódja olcsóságánál és elérhetőségénél fogva!
- A homeopátiás gyógyszertan – és véletlenül sem szeretném az ellenzők kedélyét borzolni a kifejezéssel – 5000-6000 féle szert írt le eddig (szemben az allopátiás ’gyógyszer arzenállal’), amiből Magyarországon pár százat törzskönyveztek is. Vagyis gyógyszerkönyvi minőségű készítményekről van szó.
- Számos felnőtt és gyermek háziorvosi körzetben az antibiotikum felírás és fogyasztás a homeopátiának köszönhetően csökkent.
Egy rövid gondolat a placebo hatásról.
A placebo hatás azt jelenti, hogy olyan cukorkát, vagy vizet adok egy
betegségben szenvedő embernek, amiben semmilyen hatóanyag nincs, de ő a
gyógyszerbe, a gyógyulásba, vagy az orvosba vetett hite miatt meggyógyul. Szerintem ez önmagában csodálatos. Az
már kevésbé az, hogy magukat tudományos szakembernek valló emberek csak ennyit
tulajdonítnak a homoepátiának. Pedig már korább Hahnemann is megmondta: „Aude Sapere” – Merd megismerni! Ez az igazi tudományos hozzáállás. Hogy
miért gondolom csodálatosnak a placebo hatást mégis? Több oka is van.
Egyfelől a pszichológiának és
pszichiátriának van egy ága, amit kognitív
pszichológiának hívnak. Ennek az iránynak a követői azt mondják, hogy ’az elme a minden’. Vagyis a betegségek
(nem csak pszichiátriai kórképekre gondolva) csak és kizárólag az elmében
születnek és ott is lehet őket ’helyrerakni’. Messzemenőkig elgondolkodtató!
A másik dolog, ami miatt
csodálatosnak gondolom a placebo hatást, az pedig az, hogy én orvosként, sok más kollégámmal együtt a
gyógyításra, a rászorulók megsegítésére esküdtem fel. Bármi áron. Ha
lebeszélem a betegségéről, akkor lebeszélem; ha meg kell operálni, akkor meg
kell operálni; ha antibiotikum kell, akkor az kell; ha egy jó szótól,
mosolytól, bátorítástól megnyugszik az illető már célt értem. Ez utóbbit, hogyan teszi majd bárki is
tudományosan mérhetővé?
Ha csak placebo hatással emberek tömegeit meg lehet gyógyítani – végleg
– akkor miért nem alkalmazzák ezt szélesebb körben?
A betegágy mellett a feladat a gyógyítás és nem a tudományoskodás.
Az ’íróasztal’ mögött vagy laborban lehet majd tudományoskodni és magyarázatot
keresni arra, hogy az adott gyógyulás mögött milyen tényezők játszottak
szerepet. (Persze számos elvitathatatlan
vívmánya van a laborban végzett tudományos munkáknak, mellyel az emberiség
javát lehet szolgálni.) A gyakorlatban a tudomány és a gyógyítás külön
válik – a páciensek legnagyobb része
– persze helyesen – nem elégszik meg egy
most tudományosnak ható válasszal, hogy miért nem gyógyítható meg. Ő azért
jött hozzám és más kollégákhoz - aki arra esküdtünk fel, hogy segítünk -, hogy
segítsek, segítsünk rajta.
Nem szabad megfeledkezni arról
sem, hogy a betegségek kórokozó elmélete csak
egy elmélet. Elég divatos, eléggé bejáratódott, de akkor is csak egy
elmélet. Mindez Pasteur nevéhez fűződik.
Azt mondta, hogy
Mi a baj a mai magyar ’tudományos’ hozzáállással?
Az egyik az, hogy ez nem a hivatalos tudomány véleménye,
hiszen az akadémiának nincs ellenvetése, sőt biztatja a gyakorló homeopatákat,
és akupunktőröket, hogy végezzenek tudományos kutatást is, hogy végre az
ellenzők vitorláiból ki lehessen fogni a szelet.
A másik probléma – még ha tényleg
ez lenne a hivatalos hozzáállás - akkor a magyar
orvosképzés fölött el fog haladni az idő, ha nem cselekszünk hamarosan. A környező és távoli országok olyan orvosokat
képeznek hivatalosan (nem a végzés mellett, után önköltségből, horror összegekért
kell még éveket tanulni – legtöbbször külföldön –a megfelelő képesítés
beszerzéséhez), akik járatosak a Hagyományos Kínai Medicinában, a Jógában, a
Homeopátiában, az Ajurvédában, az Antropozófus Orvoslásban, a meditációban, a
korszerű diétákban, és egyéb ma Magyarországon alternatívnak titulált
eljárásban. Indiában 2 féle orvosi kar van: hagyományos - akadémiai; és homeopátiás. Ennek óriási hátránya lehet számunkra, nagyon rövid időn belül. A
környező követelményekhez kell igazítani az orvosképzést is. Gondoljunk csak bele abba, hogy egy német
turista beteg lesz nálunk. Közli az orvossal, hogy ő, Németországban
Antropozófus orvoshoz, vagy Kínai Akupunktőrhöz, vagy Ajurvédikus orvoshoz jár.
Kéri a szokásos gyógyszereit… Sakk-matt… Hogy ehelyett mit kap? Érdemes egy
vidéki közkórházban szétnézni…
Minden tiszteletem az ott helytálló
kollégáknak. Ez nem az ő hiányosságuk.
Ezek nem érvek, vagy tudományos
magyarázatok a homeopátia működésére, vagy hatástalanságára. Pusztán gondolatok
és tények a homeopátia múltjáról, jelenéről, jövőéről.
Folytatása következik.
Dr. Antal Péter Miklós
[1] Kóczián
Mária – Kölnei Lívia: Homeopátia Magyarországon, noran könyvkiadó kft, 2003.
77. oldal.
[2] Kóczián
Mária – Kölnei Lívia: Homeopátia Magyarországon, noran könyvkiadó kft, 2003.
75. oldal.
[3] Kóczián
Mária – Kölnei Lívia: Homeopátia Magyarországon, noran könyvkiadó kft, 2003. 25.
oldal.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése